ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Polskie Towarzystwo Prawa Wyznaniowego, zwane dalej „Towarzystwem", jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem, działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz.U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z poźn. zm.) oraz niniejszego Statutu.
- Towarzystwo posiada osobowość prawną.
- Nazwa Towarzystwa jest zastrzeżona.
§ 2
- Terenem działalności Towarzystwa jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą Towarzystwa jest miasto Lublin.
- Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działalność również poza granicami kraju, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym.
§ 3
Towarzystwo jest stowarzyszeniem naukowym i jako takie nie identyfikuje się z żadnym systemem światopoglądowym, filozoficznym, religijnym i politycznym, uznając prawo jego członków do wyrażania poglądów w tych sprawach wyłącznie we własnym imieniu.
§ 4
- Towarzystwo może być członkiem organizacji międzynarodowych, których cele są zbieżne z wymienionymi w § 7 niniejszego statutu.
- O przystąpieniu do organizacji, o których mowa w ust. 1, bądź wystąpieniu z nich decyduje Walne Zgromadzenie na wniosek Zarządu w formie uchwały.
§ 5
Czas trwania Towarzystwa jest nieograniczony.
§ 6
Towarzystwo ma prawo używać odznak i pieczęci na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania Towarzystwa
§ 7
Celem Towarzystwa jest popieranie rozwoju nauki prawa wyznaniowego, popularyzacja osiągnięć nauki prawa wyznaniowego oraz integracja środowiska specjalistów z zakresu prawa wyznaniowego.
§ 8
Towarzystwo realizuje swoje cele w szczególności poprzez:
1) inicjowanie i organizowanie badań naukowych, w tym prawno-porównawczych;
2) organizowanie konferencji naukowych, krajowych i międzynarodowych, odczytów i spotkań dyskusyjnych;
3) współpracę z instytucjami publicznymi, z jednostkami systemu szkolnictwa wyższego i nauki w obszarze nauk społecznych oraz z innymi instytucjami akademickimi, w tym z towarzystwami naukowymi;
4) popularyzowanie osiągnięć nauki prawa wyznaniowego w praktyce legislacyjnej i działalności organów publicznych;
5) działalność wydawniczą.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
§ 10
Wśród członków Towarzystwa wyróżnia się członków:
1) zwyczajnych;
2) nadzwyczajnych;
3) wspierających;
4) honorowych.
§ 11
Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa.
§ 12
- Członkiem Towarzystwa może zostać osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, która akceptuje cele statutowe Towarzystwa.
- Członkiem Towarzystwa może zostać nie tylko osoba posiadająca obywatelstwo Rzeczypospolitej Polskiej, lecz także będąca cudzoziemcem, w tym również niemająca miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Członkiem zwyczajnym może być osoba spełniająca wymogi określone w ust. 1 i 2, która legitymuje się co najmniej stopniem naukowym doktora, posiada w swoim dorobku publikacje naukowe z zakresu prawa wyznaniowego i przedstawi pisemne rekomendacje sporządzone przez dwóch członków zwyczajnych.
- Członkiem nadzwyczajnym może być osoba spełniająca wymogi określone w ust. 1 i 2, która posiada w swoim dorobku publikacje naukowe z zakresu prawa wyznaniowego i przedstawi pisemne rekomendacje sporządzone przez dwóch członków zwyczajnych.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna, która spełnia wymogi określone w ust. 1 i 2 lub osoba prawna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.
- Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która spełnia wymogi określone w ust. 1 i 2 oraz która wniosła wybitny wkład w rozwój prawa wyznaniowego lub posiada szczególne zasługi dla Towarzystwa.
- Członków zwyczajnych, nadzwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd, na podstawie pisemnej deklaracji. Od decyzji Zarządu o nieprzyjęciu przysługuje prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia. Kandydat na członka może złożyć odwołanie za pośrednictwem Zarządu w terminie jednego miesiąca od dnia doręczenia decyzji Zarządu.
- Nadanie godności członka honorowego następuje w drodze uchwały Rady Programowej Towarzystwa podjętej z inicjatywy własnej Rady lub na wniosek Zarządu.
§ 13
- Członek Towarzystwa ma prawo do:
1) brania udziału we wszystkich formach działalności Towarzystwa;
2) uczestnictwa w zebraniach, odczytach, konferencjach organizowanych przez organy Towarzystwa;
3) zgłaszania opinii, wniosków i postulatów pod adresem organów Towarzystwa;
4) noszenia odznaki organizacyjnej.
- Członek Towarzystwa zobowiązany jest do:
1) aktywnego uczestniczenia w pracach i w realizacji celów Towarzystwa;
2) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał organów Towarzystwa;
3) dbania o dobre imię Towarzystwa;
4) regularnego opłacania składek i innych powinności obowiązujących w Towarzystwie.
§ 14
Członkowie zwyczajni i honorowi posiadają czynne i bierne prawo wyborcze do organów Towarzystwa, a członkowie nadzwyczajni i wspierający uczestniczą w Walnym Zgromadzeniu jedynie z głosem doradczym.
§ 15
- Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
1) śmierci członka będącego osoba fizyczną;
2) zrzeczenia się członkostwa, zgłoszonego na piśmie Zarządowi;
3) skreślenia z listy członków z powodu systematycznego uchylania się od zaangażowania w działalność Towarzystwa lub zalegania z opłatą składek członkowskich za okres 2 lat, pomimo dwukrotnego upomnienia w formie pisemnej;
4) skreślenia z listy członków z powodu niewypełniania obowiązku określonego w § 13 ust. 2 pkt 2 lub z powodu działania na szkodę Towarzystwa;
5) wykluczenia w wyniku prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego, orzekającego karę dodatkową w postaci pozbawienia praw publicznych;
6) skreślenia z listy członków tych członków wspierających, którzy zaniechali finansowego wspierania Towarzystwa;
7) utraty osobowości prawnej przez członków wspierających będących osobami prawnymi.
- W przypadkach określonych w ust. 1 stosowne uchwały podejmowane są przez Zarząd Towarzystwa, który zobowiązany jest zawiadomić członka o skreśleniu lub wykluczeniu, podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia, wskazując na prawo wniesienia odwołania do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały lub orzeczenia. Uchwała Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.
- Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2.
ROZDZIAŁ IV
Organy Towarzystwa
§ 16
- Organami Towarzystwa są:
1) Walne Zgromadzenie;
2) Zarząd;
3) Komisja Rewizyjna.
- Organem opiniodawczym Towarzystwa jest Rada Programowa.
§ 17
- Kadencja wszystkich organów wybieralnych Towarzystwa trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów. Wybór organów następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
- Uchwały organów Towarzystwa, jeżeli statut nie stanowi inaczej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum). Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne. W przypadku równej ilości głosów przeważa głos osoby przewodniczącej obradom.
- W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka organów Towarzystwa w trakcie kadencji, skład osobowy tych organów jest uzupełniany spośród nie wybranych kandydatów, według kolejności uzyskanych głosów. Liczba dokooptowanych w ten sposób członków organów nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.
WALNE ZGROMADZENIE CZŁONKÓW
§ 18
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział:
1) z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni i honorowi;
2) z głosem doradczym - członkowie nadzwyczajni, wspierający oraz zaproszeni goście.
- O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia Członków.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Członków zapadają:
1) w pierwszym terminie - zgodnie z § 17 ust. 2 statutu;
2) w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu o godzinę później od pierwszego terminu - bez względu na liczbę uprawnionych do głosowania.
§ 19
- Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zgromadzenie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może odbywać się w każdym czasie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd Towarzystwa:
1) z własnej inicjatywy;
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej;
3) na umotywowane żądanie co najmniej 1/5 członków Towarzystwa.
- W przypadkach określonych w ust. 4 pkt 2 i 3 Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu 30 dni od daty przedstawienia (złożenia) odpowiedniego wniosku (żądania) Zarządowi.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy w szczególności:
1) uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa;
2) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
3) udzielanie absolutorium Zarządowi Towarzystwa na wniosek Komisji Rewizyjnej;
4) wybór i odwołanie członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej i Rady Programowej;
5) uchwalanie statutu i jego zmian;
6) zatwierdzanie budżetu i preliminarza budżetowego Towarzystwa;
7) ustalanie wysokości składek członkowskich na wniosek Zarządu;
8) podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa i przeznaczenia jego majątku;
9) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu wniesionych przez członków Towarzystwa,
10) podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.
ZARZĄD
§ 21
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Towarzystwa, zgodnie z uchwałami Walnego Zgromadzenia, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
- Zarząd Towarzystwa liczy od 8 do 10 członków, spośród których wybierany jest Prezes, trzech Wiceprezesów, Sekretarz i Skarbnik.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym po wyborach zebraniu.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa lub Sekretarza.
- W posiedzeniu Zarządu z głosem doradczym mogą brać udział członkowie Komisji Rewizyjnej, Rady Programowej oraz zaproszeni goście.
- W razie długotrwałej niemożności pełnienia obowiązków przez Prezesa funkcje tę obejmuje jeden z Wiceprezesów Zarządu.
§ 22
Do zakresu działania Zarządu należy:
1) zwoływanie Walnych Zgromadzeń Członków;
2) realizacja celów Towarzystwa oraz wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków;
3) opracowywanie budżetu i preliminarzy;
4) sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa;
5) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego;
6) podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich, w tym wnioskowanie do Rady Programowej o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego;
7) prowadzenie dokumentacji członkowskiej;
8) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
9) kierowanie bieżącą pracą Towarzystwa;
10) proponowanie Walnemu Zgromadzeniu wysokości składek członkowskich;
11) urządzanie i organizowanie sympozjów, szkoleń oraz propagowanie wszelkich innych działań służących realizacji celów statutowych Towarzystwa;
12) podejmowanie uchwał w sprawie powoływania przez Towarzystwo innych organizacji.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 23
- Komisja Rewizyjna jest organem Towarzystwa powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Komisja Rewizyjna liczy od 5 do 7 członków, spośród których wybierany jest Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego i Sekretarz
- Komisja rewizyjna konstytuuje się na pierwszym po wyborach zebraniu..
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
1) sprawowanie kontroli nad działalnością finansową Towarzystwa. Kontrola taka przeprowadzana jest przynajmniej raz do roku;
2) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków w razie nie zwoływania go przez Zarząd Towarzystwa w terminie lub trybie przewidzianym w statucie;
3) prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu Towarzystwa, celem omówienia uwag, wniosków i zaleceń wynikających z kontroli wewnętrznej i zewnętrznej. Posiedzenie Zarządu w takim przypadku winno odbyć się nie później niż w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku (żądania);
4) składanie na Walnym Zgromadzeniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium organom Towarzystwa;
5) występowanie do Zarządu z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia Członków;
6) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu.
§ 24
Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji w organach Towarzystwa.
§ 25
Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być osoby:
1) skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej;
2) będące członkami organu zarządzającego ani pozostające z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
RADA PROGRAMOWA
§ 26
- Rada Programowa jest organem opiniodawczym Towarzystwa.
- Rada Programowa składa się z co najmniej trzech członków, wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków.
- Na pierwszym posiedzeniu Rady Programowej wybierany jest jej Przewodniczący, Wiceprzewodniczący i Sekretarz.
- Rada Programowa powoływana jest na czas nieokreślony.
- Do zakresu działania Rady Programowej należy:
1) przedkładanie na Walnym Zgromadzeniu Członków propozycji długoplanowych działań Towarzystwa związanych z realizacją celów statutowych;
2) nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego;
3) uchwalanie na wniosek Zarządu planu wydawniczego publikacji nieperiodycznych;
4) opiniowanie przedłożonych przez Zarząd wniosków o finansowanie prac badawczych Towarzystwa.
ROZDZIAŁ V
Majątek i fundusze Towarzystwa
§ 27
Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 28
- Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:
1) opłaty wpisowe i składki członkowskie;
2) dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Towarzystwa;
3) dotacje;
4) darowizny, zapisy, spadki;
5) wpływy z działalności statutowej.
- Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz gospodarkę nieruchomościami zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 29
Do reprezentowania i zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Towarzystwa upoważniony jest Prezes lub jeden z Wiceprezesów działający łącznie ze Skarbnikiem. W pozostałych sprawach dokumenty Towarzystwa podpisuje Prezes lub Wiceprezes, a z ich upoważnienia Sekretarz Zarządu.
§ 30
W ramach działalności Towarzystwa zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi";
2) przekazywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji;
4) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
ROZDZIAŁ VI
Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§ 31
- Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zgromadzenia Członków wymaga zwykłej większości głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Uchwalanie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Towarzystwa mogą być przedmiotem Walnego Zgromadzenia Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zgromadzenia Członków.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenie majątku Towarzystwa.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 32
- Osoby spełniające warunki określone w § 12 ust. 3 i 4 (z wyjątkiem wymogu przedstawienia rekomendacji), które wzięły udział w Zebraniu Założycielskim Towarzystwa w Lublinie w dniach 21-22 czerwca 2008 roku i złożyły deklarację członkowską, stają się członkami Towarzystwa w odpowiednich kategoriach członkowskich, o których mowa w § 10.
- Wyboru członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej na I kadencję dokonują osoby, o których mowa w ust. 1 zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.
§ 33
Zarząd zwoła Walne Zgromadzenie Członków nie później niż do końca czerwca 2009 r., w celu przedstawienia szczegółowego programu działalności na okres kadencji.